Op pad met de aanhangwagen.

Afdrukken
Geschreven door Jacco de Jong. | Gepubliceerd op 26 april 2013 | Hits: 1530

Het is weer mooi weer om te kamperen of de tuin op te knappen.

Mei, maand van de feestdagen, en de temperaturen gaan weer omhoog. De wegen worden weer bevolkt door caravans en aanhangwagentjes die een langere periode hebben stilgestaan. Er is wel het één en ander veranderd. De aanhangwagen (dit zijn dus ook caravans) heeft stilgestaan en stilstand is achteruitgang, de wettelijke eisen zijn iets gewijzigd en het is voor velen weer de eerste keer in langere tijd dat we rijden met de aanhanger achter de auto.

Technische aandachtspunten.

Banden. 

Bandenpech bij aanhangwagens komt vaak voor, soms niets aan te doen, er ligt nu eenmaal wel eens rommel op de weg. Wel een aandachtspunt als u weer gaat rijden met een aanhangwagen.

 

Enkele aandachtspunten:

  • Banden onder een aanhangwagen verslijten zelden. Een groter risico is een klapband. Rubber droogt uit door het ultraviolet licht van de zon: hierdoor ontstaan scheuren in het rubber waardoor oa. de koordlagen worden aangetast, het draagvermogen neemt af en het risico op een klapband is groot. Het advies is om bij twijfel maar zeker binnen de 7 jaar de banden onder een aanhangwagen te vervangen.
  • Controleer de band op vreemde delen zoals spijkers, schroeven, glas en andere delen in het loopvlak, voel aan de zijkanten (wangen) van de band of daar geen bulten op zitten (vingers genoemd) dit zijn karkasbreuken en zijn potentiele oorzaken van klapbanden. Controleer of er geen droogtescheurtjes in de band zitten.
  • Banden onder een aanhangwagen worden veel zwaarder belast dan de banden van een personenauto (een personenautoband draagt ca 350 kilo per band, een aanhangwagenband draagt onder een caravan al snel 650 kilo per band). Zorg voor banden met het juiste draagvermogen (load index).
  • Zorg dat de bandenspanning in orde is. U kunt de juiste waarde vinden in het instructieboekje maar vaak ook op een stickertje bij het wiel. Ook staat de spanning samen met het draagvermogen op de band vermeld. Te lage bandenspanning kan zorgen voor een klapband, maar veroorzaakt ook een hoger brandstofverbruik.
  • Hoewel een aanhanger weinig kilometers maakt in vergelijking met auto`s is er toch zorg voor voldoende profiel op de band. U kunt dit zelf controleren aan de controleblokjes  (op de zijkant van de band aangegeven met een TWI aanduiding tread-wear indicators) welke in het profiel van de band is aangebracht; zijn deze vlak gesleten met de rest van het rubber dan is het al even tijd voor nieuwe banden.
  • Controleer de reserveband, is deze in redelijke staat en zit er nog lucht in. Controleer of de krik het nog doet en aanwezig is. Leg een paar werkhandschoenen en veiligheidsvestje bij het reservewiel. Controleer of de wielsleutel aanwezig is.

 

Remmen.

Stilstand is funest voor het remsysteem, roest in de remtrommels is een gevaar wat op de loer ligt. Ook de remkabels zijn kwetsbaar.

Voordat u gaat rijden met de aanhangwagen enkele controlepunten:

  • Controleer of de remmen niet slepen. U doet dit door de rem te lossen hierna moet de aanhangwagen naar voor of achter te verplaatsen zijn. Wil de aanhangwagen een bocht maken dan sleept er een rem aan één zijde.
  • Controleer of de remmen aangrijpen. U doet dit door de aanhangwagen op de rem te zetten en de aanhangwagen naar voor of achter te verplaatsen. Dit moet niet mogelijk zijn !! maakt de aanhangwagen een bocht dn betekend dit dat er één wiel niet wordt geremd.

In beide gevallen geldt, dat er een expert naar moet kijken en dat er mogelijk een reparatie moet worden uitgevoerd.

Als u gaat rijden met de aanhangwagen voert u nog een controle uit:

  • Na 5 tot 10 kilometer gereden te hebben voelt u met de rug van uw hand aan beide zijdes van de aanhangwagen of de velg niet erg heet is. Is de velg erg heet dan kan dit duiden op een slepende rem. Ook hier geldt, dat er een expert naar moet kijken.

Een slepende rem kan brand, een klapband en/of een defecte wiellager of andere grote schade opleveren.

 

Verlichting op uw aanhangwagen.

Wat betreft de eisen aan de verlichting is er de laatste jaren het één en ander gewijzigd. Voor de actuele wettelijke eisen verwijzen wij u naar het reglement permanente eisen APK.

Altijd verplicht zijn:

  • 2 richtingaanwijzers,
  • 2 rode achterlichten,
  • 2 rode remlichten,
  • 1 of 2 rode mistachterlichten,
  • Witte Kentekenplaatverlichting.
  • Naast deze wettelijk verplichte verlichting moet uw aanhangwagen ook voorzien zijn van twee driehoekige reflectoren aan de achterzijde en twee witte reflectoren aan de voorzijde. De reflectoren dienen, vanaf de grond gemeten, tussen de 0,35 en 0,90 meter hoogte te zitten. Daarnaast dienen er ronde of rechthoekige gele reflectoren aan de zijkant te zitten. Vanaf een lengte van 6 meter dienen dat gele zijmarkeringslichten te zijn, waarvan er één in de middelste 3 meter van het voertuig moet zitten. Bij een breedte vanaf 1,60 meter moeten er ook twee witte stadslichten op zitten. Bij een breedte vanaf 2.10 meter moeten er twee witte markeringslichten aan de voorkant en twee rode markeringslichten aan de achterkant aanwezig zijn.

Naast de wettelijke eisen is het net zo belangrijk dat alle verplichte verlichting werkt en de lenzen en reflectoren heel en schoon zijn.

Enkele aanwijzingen:

  • Controleer altijd voordat u gaat rijden, maar ook bij stoppen onderweg, of de verlichting werkt.
  • Gebruik de juiste (type en voltage) lamp, en bij voorkeur heavy duty lampen (deze kunnen beter tegen schokken)
  • Voorkom zware schokken door langzamer te rijden bij een slecht wegdek, door schokken gaan gloeilampen snel defect.
  • In het geval van een boottrailer demonteer de lichtbalk voordat u de trailer met de boot het water in laat.
  • Spuit regelmatig een antioxidantia middel in de verlichting contactdoos en stekker.
  • Heeft u een afwijkende verlichtingsstekker of contactdoos of is de verlichting stekker en bedrading beschadigd, dan vind u Hier de juiste aansluitpunten om een andere stekker te monteren

 

Trekkoppeling.

Controleer of de trekkoppeling niet versleten is, er staat vaak een merkteken op wat de slijtage grens aangeeft zodra de aanhangwagen is aangekoppeld. Ten aller tijden moet er een spelingsvrije koppeling zijn. 

 

 

Losbreekinrichting, vangkabel.

Vangkabel / oplooprem, de vangkabel (onder de 750 kilogram) moet heel zijn en mag niet gerafeld zijn. De losbreekinrichting boven de 750 kilogram moet voorzien zijn van een breekring  welke de verbinding verbreekt tussen de auto en caravan nadat de handrem is geactiveerd bij verlies van de caravan, deze kabel moet heel zijn en juist bevestigd.

 

De trekkende auto.

Voordat u met de caravan op pad gaat zijn er nog enkele aandachtspunten om aan de trekkende auto te controleren:

  • Juist gemonteerde trekhaak; hierbij is het van belang dat bij de moderne auto een ingelezen verlichtingsmodule aanwezig is. Hiermee wordt de caravan of aanhanger gedetecteerd in het voertuigmanagementsysteem. Dit houdt in dat het ABS/ESP-systeem op de juiste wijze gaat regelen, het motormanagementsysteem mogelijk de koeling en brandstofinspuiting anders gaat aansturen. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en verkeersveiligheid.
  • Heeft de trekhaak een klem waarin de veiligheidskabel op de juiste wijze kan worden bevestigd?
  • Controleer of de caravan wel getrokken kan en mag worden, overcapaciteit is zeker aan te bevelen als u de bergen in gaat.
  • Is de juiste AHW contactdoos aanwezig? Sinds de invoering van de verplichte mistlamp en achteruitrijverlichting op aanhangwagens zijn er meerdere stekkerdozen leverbaar, de jaeger, de multicon en de West.
  • Mag de auto wel een aanhangwagen trekken? Hybride auto`s mogen vaak geen aanhangwagen trekken. Dit is niet omdat het technisch niet mogelijk is, maar omdat de wetgever heeft bepaald dat voertuigen met in de regel een lage bijtelling minder emissie reductie hebben als deze een aanhangwagen trekken. U kunt dit vinden op uw kentekenbewijs: staat er een aanhangwagengewicht vermeld dan mag u een aanhangwagen trekken staat er geen gewicht vermeld voor een aanhangwagen dan mag u enkel een twinny load gebruiken op uw auto welke de aangegeven kogeldruk niet overschrijdt.

 

Rijden met de aanhangwagen.

Het rijden met de caravan of aanhangwagen vereist enige oefening en ervaring. Het vooruitrijden lukt meestal wel als we rekening houden met de dimensies van het getrokken object. Het manoeuvreren met een aanhangwagen en in het bijzonder achteruit manoeuvreren is een kunde apart. Heeft u het rijbewijs behaald door een examen E achter B dan heeft u over het algemeen leren manoeuvreren met een aanhanger achter de auto. Over het algemeen geldt, dat het oefenen voordat u op weg gaat met een aanhangwagen achter de auto een aanrader is. Beter nog is het oefenen met een instructeur erbij. De ANWB voorziet in trainingsdagen die passen bij de verschillende behoeftes van de bestuurder. Ook zijn er forums waar u informatie kunt vinden om te rijden met een aanhangwagen.

 

Wat mag ik met mijn B rijbewijs en wat met mijn B-E?

Om te weten of uw rijbewijs geschikt is voor een bepaalde combinatie, stelt u vast welk maximum gewicht uw auto mag trekken. De gegevens vindt u op het kentekenbewijs van uw auto.

Het rijbewijs B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (massa leeg voertuig + laadvermogen). Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dat is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Het rijbewijs B-E geldt sinds 19 januari 2013 voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (massa leeg voertuig + laadvermogen). Alleen onder bepaalde voorwaarden mag de aanhanger op oplegger zwaarder zijn dan 3.500 kg. Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs B-E? Dan blijven voor u de oude regels van kracht. Voor u geldt dan geen maximumgewicht voor aanhanger of oplegger. De toegestane maximummassa van auto met aanhanger samen mag meer zijn dan 3.500 kilo. Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje.

Met het nieuwe rijbewijs B+ code 96 mag u sinds 19 januari 2013 een aanhangwagen vervoeren met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg. Voorwaarde is wel dat voertuig en aanhangwagen samen een toegestane massa hebben van niet meer dan 4.250 kg.

Een fietsendrager valt niet onder de categorie aanhangwagen. Vervoert u een andere lading dan fietsen op een fietsendrager, dan gelden de algemene regels voor het vervoer van goederen aan de achterzijde van een voertuig.

 

Voertuiglading.

  • Vervoert u lading dan moet deze juist vastgesjord zijn en er moet een afdekzeil of afdeknet overheen geplaatst zijn. Voorkomen moet worden dat de lading gaat schuiven of dat er gevaar voor verlies van lading is. Voor het vervoer van dieren gelden aanvullende regels.
  • Hou degelijk rekening met het gewicht van de lading en overschrijd het maximum laadvermogen niet. Zorg tevens voor een juiste verdeling van de lading.
  • Overschrijd de maximale kogeldruk niet. Het overschrijden van de kogeldruk is uiterst gevaarlijk en zorgt voor onvoorspelbare voertuigreacties.

 

Wat is het verschil tussen een aanhangwagen onder de 750 kilo en erboven?

Voor aanhangers onder de 750 kg is geen kentekenbewijs nodig. Als 'document van eigendom' is een originele (eerste) aankoopnota nodig, een invoerverklaring van de importeur of een aanhanger identiteitsbewijs. Voor een aanhangwagen onder 750 kg is een typegoedkeuring niet vereist. Aanhangwagens en caravans die niet zwaarder mogen wegen dan 750 kg, moeten zijn voorzien van een witte kentekenplaat met het kentekennummer van de trekkende auto. Aanhangwagens onder de 750 kg hebben geen oploopremsysteem en geen kentekenbewijs. Aanhangwagens onder de 750 kg hebben een veiligheidskabel waarmee de aanhanger aan het trekkende voertuig vast blijft als de koppeling losraakt..

Aanhangers die zwaarder zijn dan 750 kg hebben een kentekenbewijs nodig. Voor aanhangwagens die meer dan 750 kg mogen wegen moet de RDW een typegoedkeuring verlenen. Bovendien moeten ze geregistreerd worden. Als bewijs daarvan wordt een kentekenbewijs afgegeven. Sinds 1 september 2003 moeten alle aanhangwagens zwaarder dan 750 kg voorzien zijn van een kentekenbewijs zoals dat ook bij auto's het geval is. Sinds 1 september 2003 is het verplicht om de kentekenplaat behorend bij het kentekenbewijs van de caravan te voeren. Gaat de reis naar een land buiten de EU (Zwitserland uitgezonderd), dan is ook een NL-sticker (witte achtergrond, zwarte letters) achter op de auto nodig. Zwaardere aanhangwagens hebben een eigen kentekenbewijs en dus een eigen (gele) kentekenplaat. Aanhangwagens boven de 750 kg hebben een eigen (oploop) remsysteem welke ook in werking treedt als de verbinding met het trekkende voertuig wordt verbroken.

 

 Fijne rit, ......... en liever niet zo:   

Joomla 2.5 Templates designed by Web Hosting