Een veelgehoorde uitspraak van – voornamelijk mannelijke – bestuurders. In de praktijk blijkt echter vaak het tegengestelde.
Veel bestuurders weten, of menen te weten, hoe ze in veel situaties moeten handelen. Bij een rood verkeerslicht moet je wachten op groen, een auto van rechts heeft vaak voorrang en inparkeren is een bijzondere manoeuvre, waarbij al het andere verkeer altijd voorgaat.
Maar wat weet je van de matrixborden boven de snelweg? Geven die een adviessnelheid aan? En dat rode kruis betekent dat je daar niet mag parkeren?
En is een matrixbord met een rode rand echt een maximum snelheid of geldt dat ook voor een matrixbord zonder rode rand?
Wat verandert er als een spitsstrook wordt opengesteld? En waarom?
En die gele strepen op de stoep? Is er verschil tussen geblokte strepen en doorlopende strepen of betekent dat allebei dat je er niet mag parkeren?
En wat doe je als een verkeerslicht op oranje (officieel: geel) springt? Gas erop om zo snel mogelijk aan de overkant te komen of juist stoppen?
Weet je de antwoorden op deze vragen? En dan ook nog de juiste antwoorden? Dan nog kan het nuttig zijn om onze opfriscursus bij te wonen. En als je de antwoorden niet allemaal weet, nodig jezelf dan alsjeblieft van harte uit voor onze opfriscursus: gegarandeerd dat je er iets van opsteekt!
Als je situaties hebt waarvan je niet zeker bent, kom dan zeker naar de opfriscursus! Als je onderwerp niet in de cursus wordt behandeld kun je deze na afloop voorleggen aan onze vrijwilligers!
We houden de opfriscursus in Moordrecht op 7 november a.s. in de Zespunt, opgeven graag via loket@vvn-zuidplas.nl. De cursus is gratis en jouw resultaten van de eindtest worden met niemand gedeeld.
Begin 2019 zullen we de cursus ook in andere dorpen geven, mits voldoende animo.
Als je twijfelt of de cursus voor jou nuttig is:
- matrixborden geven ALTIJD de MAXIMUM snelheid aan, ongeacht of er een rode rand omheen zit of niet.
- Een rood kruis boven een rijstrook betekent dat het ten strengste verboden is om op die rijstrook te rijden (vaak is duidelijk te zien waarom de rijstrook is afgekruist, bijvoorbeeld vanwege een botsing. Maar soms is dat niet goed te zien, maar blijkt er een hoeveelheid glas te liggen of een afgevallen lading, zoals een trapleer).
- Als een spitsstrook wordt opengesteld mag je rijden op een bijzondere rijstrook, vaak de vluchtstrook, of een speciale rijstrook die in veel gevallen minder breed is dan een standaard rijstrook. Omdat er dan dus geen vluchtstrook meer beschikbaar is bij pechgevallen is het handig dat niet iedereen op volle snelheid blijft doorrijden, dus zakt de maximumsnelheid op die weg met 20 km onder de standaard snelheid. Vaak is dit te zien op borden die kort voor de spitsstrook staan.
- “Vroeger” mocht je bij een gele stoeprand niet parkeren. Sinds enige jaren mag je bij een geel geblokte stoeprand niet parkeren (maar wel iemand laten in- of uitstappen), maar bij een gele stoeprand mag je niet eens stilstaan!
- Bij een oranje (geel) verkeerslicht ben je verplicht te stoppen, tenzij dat zonder gevaar niet lukt.